
ZIJ KUNNEN AAN DE LIJN KOMEN...
Het Expertteam Bevolkingszorg bestaat uit ongeveer 75 personen. In deze Code Oranje laten we je kennis maken met nieuw Hoofd Crisiscommunicatie Chantal Bimmerman. Daarnaast komt afscheidnemend Hoofd Crisiscommunicatie Joyce Schoonebeek aan het woord. Wat is haar het meest bijgebleven? Hoe is het vakgebied veranderd en kan ze nog tips geven?
ZIJ KUNNEN AAN DE LIJN KOMEN...
Het Expertteam Bevolkingszorg bestaat uit ongeveer 75 personen. In deze Code Oranje laten we je kennis maken met nieuw Hoofd Crisiscommunicatie Chantal Bimmerman. Daarnaast komt afscheidnemend Hoofd Crisis-communicatie Joyce Schoonebeek aan het woord. Wat is haar het meest bijgebleven? Hoe is het vakgebied veranderd en kan ze nog tips geven?

CHANTAL BIMMERMAN (33)
- Teamleider communicatie en strategisch adviseur GGD Hollands Noorden
- Hoofd crisiscommunicatie
''MENSEN HELPEN IS IETS MOOIS''
“Ik ben na mijn studie begonnen als communicatie- & strategisch adviseur in het bedrijfsleven, bij Randstad Groep Nederland. Dat was me al snel té ‘corporate’. Ik ben vervolgens aan de slag gegaan bij BMN, een bouwmaterialenhandel. Fascinerende wereld waar de nuchterheid mij aansprak, maar mijn werk kwam daar tijdens de coronacrisis vrijwel tot stilstand. Precies op dat moment zocht de gemeente Landsmeer een bestuursvoorlichter. Naar die functie heb ik gesolliciteerd.”
“Ik wist op dat moment vrij weinig van de overheid, alleen dat er veel handjes nodig waren. Het bleek al snel veel méér mijn wereldje dan het bedrijfsleven. De dienstbaarheid die wordt gevraagd bij de overheid ligt gevoelsmatig veel dichter bij mijn eigen beleving. Vanuit mijn rol bij de gemeente werd ik daarnaast hoofd crisiscommunicatie (HCC) bij Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland. Midden in een pandemie zat ik ineens aan de tafels waar het ging over maatregelen en plannen die de gehele samenleving raakten. Het was een in alle opzichten ongelooflijk leerzame tijd.”
''WEES NIEUWSGIERIG, DAN BEN JE AL EEN EIND''
“Ik ben gestart als hoofd crisiscommunicatie (HCC) op het moment dat die functie dertien jaar geleden nét op hard piket kwam te staan. Uitgangspunt was dat communicatie er meteen moest zijn als ergens ‘poep in de ventilator’ was. Zéker met de opkomst van sociale media ontstond de behoefte aan iemand die snel kon worden gebeld voor de communicatie, zodat de crisisorganisatie niet lang hoefde te wachten op een communicatieadviseur van de getroffen gemeente. Bij een incident gaan vaak al binnen een paar minuten berichten, foto’s en filmpjes erover rond. Dan moet je er heel snel bij zijn om die informatie goed te stroomlijnen: juiste informatie geven over wat er aan de hand is, en adviseren aan de verschillende groepen inwoners wat zij het beste kunnen doen.”
“Crisiscommunicatie is uit zichzelf ontstaan en in de loop van de jaren écht een aparte discipline geworden. Inmiddels absoluut professioneler ook dan tien, vijftien jaar geleden. Het vak zelf heeft een ongelooflijke inhoudelijke ontwikkeling doorgemaakt. Daarnaast zijn er bijvoorbeeld digitale tools gekomen voor het scannen van sociale media en het maken van omgevingsanalyses. Hoewel we er niet mee in besloten groepen kunnen komen, zijn het onmisbare instrumenten voor het peilen van het maatschappelijke sentiment rond incidenten en daarmee een ongelooflijk belangrijke voedingsbron voor de communicatie.”

JOYCE SCHOONEBEEK (59)
- Communicatieadviseur BUCH-werkorganisatie
- Scheidend hoofd crisiscommunicatie
