Zij kunnen aan de lijn komen...

Het Expertteam Bevolkingszorg bestaat uit ruim vijftig mensen. In Code Oranje stellen wij elke keer twee mensen voor die je overdag of ’s avonds aan de lijn kunt krijgen. Dit keer spreken we met twee nieuwe voorlichters van dienst, Annerieke Dekker en Elles Malipaard.

Annerieke Dekker

  • Freelance communicatieadviseur en tekstschrijver
  • Voorlichter van dienst

Elles Mailpaard

  • Verpleegkundig specialist Meldkamer Noord-Holland / Team vakbekwaamheid GHOR
  • Voorlichter van dienst

“Ik houd wel van een beetje dynamiek”

Annerieke: “Crisiscommunicatie heeft mij altijd geboeid. In het verleden heb ik er mee te maken gehad toen ik in dienst was bij de toenmalige waterschappen Hollands Kroon en Groot-Geestmerambacht en bij Vluchtelingenwerk Nederland. Sinds tien jaar werk ik freelance en ondersteun ik organisaties op tijdelijke basis. Ik heb in die periode op veel plaatsen in de keuken gekeken, maar de wereld van brandweer en Ambulancedienst kende ik nog niet. Toen een vriendin mij er begin dit jaar op attendeerde dat de veiligheidsregio een voorlichter van dienst zocht, heb ik gesolliciteerd. Niet veel later was ik aangenomen.” “Als voorlichter van dienst sta ik eens in de zes weken 24/7 paraat. Dat betekent dan ook dat ik dan fulltime beschikbaar moet zijn. Ik was net aan het uitpuzzelen hoe ik dat het beste kon combineren met toekomstige opdrachten, toen bleek dat de veiligheidsregio vanwege de corona-uitbraak ook op zoek was naar tijdelijke ondersteuning voor de afdeling communicatie. Van het een kwam het ander en afgelopen voorjaar ben ik op interim-basis toegevoegd aan het actiecentrum crisiscommunicatie corona. Daar maak ik nog altijd deel van uit, in principe tot 1 april komend jaar.”

“Crisiscommunicatie heeft mij altijd geboeid”

“Als voorlichter van dienst ben ik officieel begonnen op 1 augustus. Tot nu toe vind ik het fantastisch. Het is mooi om een rol te hebben in de informatievoorziening en het geven van handelingsperspectieven aan de inwoners. Ik heb driemaal piket gedraaid, nog geen GRIP 1 of hoger meegemaakt, maar wel verschillende incidenten en daar voorlichting over gegeven, onder meer via het Twitterkanaal van de veiligheidsregio. Daarnaast heb ik mediavragen afgehandeld. Dat laatste is niet nieuw, dat heb ik in vorige functies ook gedaan, maar de materie is dat natuurlijk wel.” “De corona-uitbraak maakt het ook voor mij een vreemde periode. Ik ben bij de veiligheidsregio van start gegaan en heb voornamelijk vanuit huis gewerkt. Ik ben onderdeel van een team dat niet bij elkaar zit en waarin ik de meeste mensen telefonisch of via Teams heb leren kennen. Dat geldt ook ten aanzien van de collega-communicatieadviseurs bij de gemeenten, met wie er zowel tijdens incidenten als vanuit het actiecentrum crisiscommunicatie corona veel contact is.” “Met oefeningen is het ook volop improviseren. Ik heb nadat ik als voorlichter van dienst was aangenomen eenmaal een fysieke CoPI-oefening meegemaakt, vlak daarna ging alles ‘op slot’. Begin november hebben we voor het eerst een digitale CoPI-oefening gedraaid, via Microsoft Teams kwamen we in een algemene ruimte bijeen en daarnaast waren aparte kanalen ingericht voor de verschillende kolommen. Het ging prima, ook fantastisch dat het zo kan, al was de interactie natuurlijk niet te vergelijken met een echte oefening.” Als voorlichter van dienst heb ik in eerste instantie een contract voor een jaar gekregen, dus tot 1 augustus van het komende jaar. Zo kunnen we van twee kanten kijken hoe het gaat. Zelf heb ik er heel veel zin in. Ik houd wel van een beetje dynamiek in mijn baan. Als het werk en de taken voorspelbaar worden, dan word ik meestal wat onrustig. Als voorlichter van dienst zie ik mezelf dat niet zo snel overkomen.”

“Ik wilde met mijn voeten in de klei”

Elles: “Als verpleegkundig meldkamercentralist start je de geneeskundige hulpverlening op en stuur je die vervolgens aan. Het is boeiend werk, maar je bent op afstand en ik wilde al langere tijd dichter bij het vuur staan. Toen de functie van voorlichter van dienst beschikbaar kwam, heb ik me aangemeld omdat ik het écht als een mooie kans zag met mijn voeten in de klei te kunnen staan. Wat meespeelde, is dat ik als voorlichter onderdeel uitmaak van een team waarin meerdere hulpdiensten zijn vertegenwoordigd. Ook dat trok me aan.” “Ik ben afgelopen augustus begonnen en heb tot nu toe één GRIP-incident gehad: een grote brand half oktober bij een autoschadeherstelbedrijf in Heerhugowaard. Ik werd rond de klok van acht uur ’s avonds opgeroepen en was er heel snel, want ik woon daar niet zo heel ver vandaan. Het was imposant: de vlammen, het brandweermaterieel, de inzet. Ik heb een rondje gelopen en de eerste informatie doorgegeven aan het hoofd crisiscommunicatie, zodat die erover kon twitteren. Vervolgens heb ik voor de eerste keer ervaren hoe het is om bij een echt incident deel uit te maken van zo’n multidisciplinair team.” “Ik heb die avond gemerkt dat mijn meldkamerachtergrond een groot voordeel is. De terminologie, afkortingen, aanduidingen die binnen het overleg van de operationele leiding bij het incident (CoPI, Commanda Plaats Incident, red.) werden gebruikt: ik ken ze vrijwel allemaal. Dat scheelde enorm in de beeldvorming. Verder vond ik het fascinerend om met alle disciplines aan tafel zo’n incident te managen en kritische vragen te kunnen stellen, zodat ik de juiste informatie naar buiten zou brengen.”

“Al die uren aan oefening en training betalen zich op dit soort momenten uit”

“De impact van het incident viel mee. Er was alleen materiële schade. Ik ben in eerste instantie veel door de media gebeld, maar toen het nieuws kwam dat de brand onder controle was, ebde de belangstelling snel weg. Wel heb ik ter plekke enkele verslaggevers te woord gestaan. Dat was voor mij de eerste keer, maar de gesprekken liepen goed. Ik had een paar oefeningen meegedraaid en de tegenspelers die ik toen had maakten het me moeilijker dan de journalisten bij het incident. “Ik vond de samenwerking binnen de sectie Bevolkingszorg soepel gaan. Ter plekke heb ik veel kunnen afstemmen met de officier van dienst en aan de andere kant werkte ik prima samen met het hoofd crisiscommunicatie voor onder meer de berichtgeving via ons Twitterkanaal. Ik maak zelf nog niet zo heel lang deel uit van het Expertteam, maar je kunt merken dat het een goed geoliede machine is. Al die uren aan oefening en training betalen zich op dit soort momenten uit.” “Ik heb wel gemerkt dat ik in de praktijk tegen bepaalde dingen aanloop. Zo is het me niet altijd helemaal duidelijk wanneer in bepaalde aspecten moet overlaten aan een andere partij, zoals de politie, en hoe je dan vormgeeft aan die afstemming. Binnenkort gaan we zitten met collega-voorlichter Rob, die gepokt en gemazeld is in dit werk. Dan hoop ik dat plaatje ook wat duidelijker te kunnen invullen.”