Zij kunnen aan de lijn komen...
Het Expertteam Bevolkingszorg bestaat uit ruim vijftig mensen. In Code Oranje stellen wij elke keer twee mensen voor die je overdag of ’s avonds aan de lijn kunt krijgen. Dit keer spreken we met Annette van der Veldt (Den Helder) en Mariëtte Bakker (Veiligheidsregio Noord-Holland Noord).
Annette van der Veldt
- jeugdconsulent sociaal wijkteam, gemeente Den Helder
- coördinator acute zorg en herstelzorg
Mariëtte Bakker
- adviseur communicatie Veiligheidsregio Noord-Holland Noord
- voorlichter van dienst
En toen was daar die vacature …
Annette: “Ik ben betrekkelijk nieuw in ‘gemeenteland’. Voor ik in maart 2015 als jeugdconsulent aan de slag ging, werkte ik 23 jaar bij het Centrum Indicatiestelling Zorg, dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van de Wet langdurige zorg. De wereld van veiligheid stond in dat werk ver van mij af.”
“In mijn huidige baan bij de gemeente Den Helder is dat nog steeds zo, hoewel we natuurlijk wel proberen in te staan voor de veiligheid van de jeugd. Als wij inloggen, dan start intranet op en komen onder meer vacatures voorbij. Dit voorjaar stond er een van het expertteam tussen. Ik heb niet geaarzeld, mijn leidinggevende geraadpleegd en gereageerd.”
"Ik merk dat de collega's in het team zeer gedreven zijn en dat is een sterk punt"
“Hoewel ik niet uit de wereld van de veiligheid kom, voel ik me er nauw mee verwant. Mijn vader had vroeger thuis een ‘bakkie’, een 27MC-zender die altijd aan stond. Daarop luisterde hij altijd naar de politieberichten. Die hoorden we allemaal voorbij komen. Bij mij is daarvan het nodige blijven hangen. Ik ben blij dat ik nu zelf kan helpen als er echt iets aan de hand is.”
“Sinds afgelopen juli heb ik nog geen uitruk gehad. Eind oktober was het tijdens mijn piketdienst bijna raak, maar hoefde ik op het laatste moment toch niet aan de bak. De oefeningen die we doen zijn goed om als team ‘feeling’ te houden. Ook oefenen we veel op onze rol en de invulling ervan. Een goede zaak. In de zes maanden die ik bij het expertteam zit, is in onze regio nauwelijks een groot incident geweest, waar het expertteam aan te pas moest komen. Dat is goed natuurlijk, maar als je dan niet oefent, komt het wel heel erg ver van je af te staan.”
“Ik denk dat de komst van het expertteam een verbetering is. Ik loop nog maar kort mee, maar ik merk dat de collega’s in het team zeer gedreven zijn en dat is een sterk punt. Aan de andere kant weet ik niet of de mensen bij de gemeenten er nog steeds op ingesteld zijn. Vroeger had iedereen zijn taak. Nu zijn er weliswaar contactpersonen, maar je kunt je afvragen of iedereen weet wat moet gebeuren als er wordt gebeld. Dat moeten we ondervinden.”
“Er staat écht een fanatiek team”
Mariëtte: “Op het gebied van incidentvoorlichting hebben de hulpdiensten in Noord-Holland Noord steeds stuivertje gewisseld met de politie. In 2013 is het definitief bij de veiligheidsregio neergelegd en zijn zes voorlichters van dienst aangesteld. Vorig jaar zijn we onder het Expertteam Bevolkingszorg geschaard.”
“Als voorlichters van dienst draaien we eens in de zes weken zeven dagen lang ‘hard piket’. Dat betekent dat we 24 uur per dag oproepbaar en inzetbaar zijn voor incidenten in de gehele regio. Als we worden gealarmeerd, dan kijken we wat er waar aan de hand is. Vervolgens informeren we de buitenwereld via Twitter en staan we telefonisch de pers te woord. We hebben contact met de meldkamer en luisteren onze portofoon uit.”
“We hebben een schat aan informatie"
“We gaan niet overal op af. Informeren kunnen we vanaf kantoor of vanuit huis. Maar bij een wat groter incident waarop bijvoorbeeld veel pers afkomt, kan de officier van dienst Brandweer toch vragen of we komen. Ook dan lezen we ons eerst in om ons een beeld van het incident te vormen. Daarna stappen we in de auto. Onderweg zorg je dat je steeds zo goed mogelijk wordt geïnformeerd. Ook kun je al wat vragen van journalisten afhandelen. Die bellen ons op een vast piketnummer.”
“Als voorlichter van dienst ben ik verantwoordelijk voor persvoorlichting én publieksvoorlichting. Dat gebeurt ook via Twitter, indirect natuurlijk via de media en soms via rampenzender RTV-NH. Daarnaast is het soms noodzakelijk ook via de kanalen van de betreffende gemeente naar buiten te treden, bijvoorbeeld door de website in te zetten. Als het ’s nachts is, dan kan het voorkomen dat we mensen uit bed bellen omdat hun hulp op dat moment noodzakelijk is. Wat heel fijn is: we hebben een hecht team, waarin iedereen altijd voor elkaar klaar staat. Als een incident heel groot wordt, kunnen we op elkaar rekenen voor hulp of aflossing.”
“Als Expertteam Bevolkingszorg worden wij ingezet tijdens het incident, in de zogenoemde ‘warme fase’. Daarna geven wij het stokje over aan de gemeenten. Dan is het prettig als je mensen van de gemeenten kunt bereiken, ook als het buiten kantooruren is. Je kunt dan de belangrijkste informatie overdragen en bijvoorbeeld in gang zetten dat omwonenden worden geïnformeerd. Die overdracht is van groot belang. Als voorlichters van dienst zitten we tijdens het incident overal bij. We hebben een schat aan informatie waar de collega’s bij de gemeenten mee verder kunnen.”