"Betere samenwerking door experts Bevolkingszorg"
Partner in het veld: ‘Eerstehulpdienst’ Salvage
Bij incidenten en calamiteiten trekt Veiligheidsregio Noord-Holland Noord – óók als het gaat om bevolkingszorg – regelmatig met andere partijen op. Een ervan is stichting Salvage, die bij incidenten en calamiteiten opereert namens de gezamenlijke brandverzekeraars. Code Oranje ging om tafel met de Alkmaarse Salvagecoördinator Perry Miedema (54).
Kun je iets vertellen over je werk?
“In het dagelijks leven ben ik schade-expert bij een onafhankelijk expertisebureau. Bij schades bezoek ik namens de verzekeraar de gedupeerden en doe ik daarna verslag van mijn bevindingen. Daarnaast ben ik als coördinator werkzaam voor Stichting Salvage. Vier tot vijf weken per jaar sta ik 24/7 op hard piket en kan ik bij branden, storm- en/of wateroverlast worden opgeroepen. Als sprake is van schade of evacuaties worden wij er steevast bijgehaald.”
“We zijn allemaal professioneler geworden. En dat komt de hulpverlening ten goede”
Wat doet Stichting Salvage precies?
“Je moet het zo zien: de brandweer is de eerste hulp bij brand, Salvage is de eerste hulp ná brand. De belangrijkste taak is aandacht voor de mensen zelf. We staan gedupeerden bij met advies en bieden een luisterend oor en een schouder om op te leunen. Vaak moeten mensen toch hun emoties kwijt. Daarna helpen we ter plekke met het regelen van de eerste zaken en leggen we namens de gezamenlijke brandverzekeraars uit hoe het traject er verder uit ziet. Zo weten mensen waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten.”
In welk stadium worden jullie gealarmeerd?
“Dat is in principe aan de brandweer. Die bepaalt of en wanneer Salvage nodig is of niet. Als we worden ingeschakeld, dan heeft het mijn voorkeur als dat zo snel mogelijk gebeurt. Je bent dan in een vroeg stadium ter plaatse, kunt je een goed beeld vormen, en, belangrijker, je kunt dan ook de gedupeerden al redelijk vroeg te woord staan. Mensen willen altijd zo snel mogelijk weten waar ze aan toe zijn. Als het even kan willen we voorkomen dat ze uren moeten wachten voordat ze kunnen worden geholpen.”
Hoe ga je ter plekke te werk?
“Ik meld mij altijd eerst bij de leidinggevende van de brandweer, meestal de bevelvoerder. Die praat mij kort bij en koppelt mij tegenwoordig dan direct aan de officier van dienst Bevolkingszorg. Sinds die er is, hebben we forse stappen vooruit gezet in de samenwerking. Vaak is de OvD-Bz er al, wordt er al gewerkt aan de registratie, het regelen van eventuele opvang of het opvragen van gegevens. De OvD weet daarnaast waar ik eventuele gedupeerden kan vinden. De brand bij kringloopwinkel Saartje in Wieringerwerf in april was daar in alle opzichten een voorbeeld van. Sinds Bevolkingszorg een echte kolom is in de hulpverlening, wordt er enorm doorgepakt. Het komt er niet meer achteraan, maar het is er echt onderdeel van. En het loopt als een trein.”
Zie je nog concrete verbeterpunten in de samenwerking?
“Als Salvagecoördinator ben ik enorm tevreden met de manier waarop de samenwerking nu verloopt. We vormen een twee-eenheid, met een heldere taakverdeling. De samenwerking is veel verder dan pakweg vijf of tien jaar geleden, ook door de betrokkenheid van meer externe partijen. We zijn allemaal professioneler geworden. En dat komt de hulpverlening ten goede.”