Zij kunnen aan de lijn komen...
Het Expertteam Bevolkingszorg bestaat uit ruim vijftig mensen. In Code Oranje stellen wij elke keer twee mensen voor die je overdag of ’s avonds aan de lijn kunt krijgen. Dit keer spreken we met Steven Wagenaar (gemeente Den Helder) en Theo Rolsma (gemeente Hollands Kroon).
Steven Wagenaar:
- Jurist gemeente Den Helder
- Officier van dienst bevolkingszorg
Theo Rolsma:
- Ambtenaar AOV gemeente Hollands Kroon
- Coördinator acute zorg/herstelzorg
“Dit is een gouden greep geweest”
Steven: “Het was 6 april dit jaar, rond vier uur middags. Ik had piketdienst, zag de melding. Brand Wieringerwerf. Gezien het brandadres dacht ik nog even dat het om de brandweerkazerne zelf ging. In het systeem stond dat de brandweer ter plaatse was en dat geen opschaling noodzakelijk was. Ik dacht nog: mooi, dan kan ik mijn zoontje nog even verschonen. Verrassend genoeg ging het daarna helemaal los. Binnen vijf minuten werd opgeschaald naar GRIP 2. Rond half 5 zat ik in de auto.” “Ik kwam tegelijk aan met de informatiemanager en we kregen op dat moment allebei via NL Alert de melding dat bewoners ramen en deuren gesloten moesten houden. Bij het eerste CoPI-overleg (Commando Plaats Incident, red.) besloten we de woningen vlak achter kringloopwinkel Saartje te evacueren en de bewoners te vragen zich bij eetcafé De Maaier te verzamelen. Dat was vlakbij, op loopafstand.”
"We worden steeds sneller, effectiever en professioneler"
“In De Maaier hebben we samen met stichting Salvage voorlichting gegeven. We hebben uitgelegd wat er aan de hand was, mensen op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en verteld hoe de zaken verzekeringstechnisch lagen. Later hebben we via de stafsectie Bevolkingszorg van het ROT (Regionaal Operationeel Team, red.) op de Hertog in Alkmaar persoonsgegevens opgevraagd en mensen terug naar hun woningen begeleid.”
“Tijdens het incident heb ik nauw samengewerkt met Theo Rolsma. Hij was coördinator in de stafsectie Bevolkingszorg. Theo woont bij Saartje in de buurt. Hij was voordat werd opgeschaald al ter plaatse en is na de opschaling naar het ROT gegaan. We hebben effectief samengewerkt. De stafsectie was in de ondersteunende sfeer van grote toegevoegde waarde, regelde persoonsgegevens van de omwonenden en onderhield de contacten met Salvage. Het liep heel soepel. We waren een twee-eenheid. Ook had ik veel steun aan Ingrid Sijtzel. Zij is AOV’er (Ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid) bij de gemeente Hollands Kroon en had geen piketdienst, maar is gekomen en gebleven om te ondersteunen.”
“Die dag hebben we ook veel baat gehad bij de groepsapp van piketfunctionarissen Bevolkingszorg. Dat communiceert zó razendsnel, veel sneller dan de telefoon. Omdat alle dienstdoende functionarissen Bevolkingszorg kunnen meelezen weet iedereen wie bij wie welke vraag heeft uitstaan. Anderen kunnen meedenken of een antwoord op een vraag alvast geven. Die integrale benadering is een buitengewoon plezierige en nuttige bijvangst. Dat soort verbeteringen past ook naadloos in de ontwikkeling die het Expertteam momenteel doormaakt. We worden steeds sneller, effectiever en professioneler. Eenvormige functies, duidelijke communicatie en heldere afspraken. De vorming van een regionaal team is in mijn ogen een gouden greep geweest.”
“We worden steeds rolbewuster”
Theo: “Op 6 april kreeg ik een telefoontje. Brand bij Kringloopwinkel Saartje in Wieringerwerf. Ik ben er op dat moment eerst even naartoe gereden. Er was nog geen sprake van een GRIP-situatie en als ambtenaar AOV ben je dan wel op je plaats bij zo’n brand. Op een gegeven moment werd het GRIP 1 en snel daarna GRIP 2. Ik heb toen de piketdienst overgenomen van mijn collega Ingrid Sijtzel. Zij bleef in Wieringerwerf. Ik ging naar Alkmaar. Ik dacht: ik ken de situatie goed ter plekke, misschien komt dat van pas.”
“Vanuit Alkmaar hebben we verschillende ondersteunende taken verricht naar aanleiding van vragen vanuit het CoPI (Commando Plaats Incident, red.). Zo hebben we bouwtekeningen opgevraagd bij collega’s van de gemeente en een lijst met bewoners geregeld, zodat we bij de terugkeer na de evacuatie konden controleren wie waar woonde. Ook hebben we de lijn met stichting Salvage.”
"Wat gebeurt er? Wat kunnen we nog verwachten? Vanuit het CoPI ter plaatse komt heel veel praktische informatie"
“De brand bij Saartje bevestigde voor mij dat elk incident maatwerk is. Binnen het Expertteam Bevolkingszorg merk je dat we allemaal steeds rolbewuster en –vaster worden. Iedereen weet wat hij moet doen en afhankelijk van het soort incident en de omvang en impact ervan bepalen we hoe we onze rol invullen. We worden steeds meer echte specialisten. Het opleiden en oefenen is waardevol, het evalueren ook, net als het voorbereiden. Onlangs waren we te gast op het ECN-complex in Petten. Wat is daar? En als er iets gebeurt, welke rol kunnen we vanuit het Expertteam dan goed oppakken? Dat zijn zaken die ik als zeer waardevol beschouw.”
“Bij de brand die bij Saartje woedde, was het een voordeel dat ik de situatie ter plekke op mijn duimpje kende. Dat geluk heb je niet altijd. Daarnaast is het ongelooflijk belangrijk dat we een OvD Bevolkingszorg hebben die deel uitmaakt van het CoPi. De toegevoegde waarde van de directe lijn die we onderhouden is enorm. Wat gebeurt er? Hoe zit het met de rookontwikkeling? Zijn er schadelijke stoffen gemeten? Wat kunnen we nog verwachten? Vanuit het CoPI komt heel veel praktische informatie, die we in de verdere processen bevolkingszorg perfect kunnen gebruiken voor de doorvertaling.”
“De samenwerking met Steven Wagenaar als OvD Bevolkingszorg liep als een trein. Dat geldt ook voor het contact met Ingrid Sijtzel. Je merkt dat we behalve rolvaster ook steeds meer op elkaar ingespeeld raken. Ik heb zelf daarnaast het geluk gehad dat ik inmiddels al bij redelijk wat grotere incidenten ben ingeschakeld. De ervaring die je daarbij opdoet, heeft absoluut meerwaarde.”